Trójpłaszczyznowa manualna terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych wg Barbary Zukunft-Huber

Trójpłaszczyznowa manualna terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych to terapia opracowana przez wybitną niemiecką fizjoterapeutkę Panią Barbarę Zukunft – Huber.
Bardzo istotną cechą w w/w terapii jest to, iż oparta jest ona na podstawach neurofizjologicznych. Stąd wszystkie stosowane w niej zarówno pozycje, jak i ćwiczenia mają swoje uzasadnienie i odzwierciedlenie w prawidłowym rozwoju ruchowym.

Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i leczenia nieprawidłowego ustawienia stóp. Wady stóp nie są traktowane wyłącznie jako problem lokalny, ale rozpatrywane są w odniesieniu do całościowego rozwoju dziecka.
W Trójwymiarowej Manualnej Terapii Stóp wg. Barbary Zukunft -Huber stosuje się charakterystyczne chwyty diagnostyczne, pozwalające zobrazować problem oraz oceniać efektywność terapii. Po wykonanych ćwiczeniach stosuje się bandaże, które podtrzymują efekt terapii, poprzez takie zawinięcie, które stymuluje stopę do prawidłowego ustawienia.

Metoda znajduje zastosowanie w przypadku następujących wad stóp: stopa końsko – szpotawa, stopa szpotawa (przywiedzione przodostopie), stopa serpentynowa, stopa piętowa, stopa płasko – koślawa, talus verticalis, stopa koślawa, spastyczna stopa płasko - koślawa, brak kości strzałkowej, zaburzenia osi kończyn dolnych.

Dzień 1:10.00 – 18.00

l10.00 – 12.00

 

Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.

Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.

 

 

12.00  - 13.30

Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.

Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.

13.30 - 14.30

Przerwa obiadowa (lunch)

14.30 – 15.30

Prezentacja arkusza badania rozwoju motorycznego. Ćwiczenia chwytów na lalkach.

15.30 – 16.00

Praca z pacjentem, prezentacja chwytu diagnostycznego biodro – stopa na przykładzie zdrowego niemowlęcia w wieku 3-6 miesięcy. Demonstracja chwytu diagnostycznego biodro – stopa w leżeniu na plecach i na brzuchu. 1. Demo.

 

 

16.00 – 17.00

 

c.d. sekwencji ruchowych rozwoju motorycznego.

17.00 – 18.00

Zmiana ustawienia kończyn dolnych: od nóg szpotawych, przez koślawe do prostych. Odróżnienie fizjologicznej koślawości stóp od patologii. Obuwie dla dzieci. Czy wkładki do butów mają sens?

 

Dzień 2:  10.00 – 18.00

10.00 – 11.00

Krótkie podsumowanie pierwszego dnia szkolenia. Powtórzenie chwytu diagnostycznego na przykładzie pacjenta. Pokaz z udziałem niemowlęcia w wieku ok. 5 miesięcy. 2. Demo. ( pacjent o 10.30)

11.00 – 11.30

Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa

 

 

11.30 – 13.30  

c.d.Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa, wrodzona stopa płasko-koślawa (pion kości skokowej).  Ćwiczenia chwytów mobilizujących w podgrupach i bandażowanie na lalkach.

Ocena osi kończyn dolnych wśród uczestników. Każdemu bandażowana jest stopa (bandaż na stopę płasko-koślawą). Uczestnicy powinni pozostawić te bandaże na stopach aż do wieczora. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy są dzieleni na dwie podgrupy. Jedna z grup ma przerwę, którą wykorzystuje na wspólne ćwiczenie i powtarzanie chwytów. Druga grupa pracuje w tym czasie z instruktorką.

 

13.30 – 14.30

Przerwa obiadowa

14.30  - 16.30

cd. Tematu stopy płasko-koślawej, pionu kości skokowej, aż do kąta przodoskręcenia.

14.30 Pokaz z udziałem niemowlęcia (ewentualnie ze stopą płasko koślawą lub zdrowego w wieku do 5 miesięcy. Trzecie dziecko / ew. dziecko chodzące ze stopą płasko-koślawą 3. Demo

 

 

16.30 – 18.00

Zajęcia teoretyczne: stopa piętowa. Chwyty mobilizacyjne, bandażowanie na lalkach.

 

 

Dzień 3:   10. – 18.00

10.00 – 11.00

Powtórka i

praca z pacjentem 10.30 – 11.00 (niemowlę do 5 miesięcy, w miarę możliwości ze stopą koślawą lub niemowlę zdrowe). Praca z pacjentem obejmuje prezentację, a nie pełną terapię.4. Demo

 

11.00 – 12.00

Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe

 

 

12.00  – 13.30

 

 

Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe

 

13.30 – 14.30

Przerwa obiadowa

14.30 – 15.00

 

15.00- 16:00

dziecko z diparezą spastyczną – ok. 2 letnie – 5. Demokind. Praca z pacjentem

 

Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe.

 

 

16.00 – 18.00

 

Teoria: stopa przywiedzeniowa, serpentynowa i końsko -szpotawa. Ćwiczenia chwytów mobilizacyjnych i bandażowanie – ćwiczenia na lalkach i w grupie uczestników.

17.00 – 17.30 Niemowlę lub małe dziecko ze stopą przywiedzeniową – 6. Demo

 

Dzień 4   9.00 – ok.16.00

 

9.00 – 12.00

Cd. teorii stopy końsko-szpotawej. Ćwiczenia korekcyjnych chwytów mobilizujących w obszarze podskokowym. Ćwiczenia do odwiedzenia z derotacją i na stopę końską.

12.00 – 13.00

Powtórzenie treści szkolenia na bazie skryptu. Powtórzenie i praca z pacjentem 12.30 – 13.00  z udziałem niemowlęcia, najlepiej ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą (7. Demo) w wieku do 5 miesięcy. Zamiast niemowlęcia ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą może być zdrowe dziecko. Jest to pokaz, a nie dłuższa terapia.

13.00 – 14.00

Przerwa obiadowa

14.00 – 1415

Certyfikaty

14.15 – 16.00

Praca z pacjentem. Opracowanie planu terapii dla 4 dzieci, co pół godziny dziecko. Mile widziani pacjenci uczestników szkolenia. Nie więcej niż 4 dzieci. Oczywiście mogą być także dzieci z mpdz.

Każdy z uczestników może też dodatkowo przyprowadzić pacjenta z własnego gabinetu na tę część szkolenia: w celach szkoleniowych, konsultacyjnych i w celu wypracowania planu terapeutycznego.

 

Instruktor: Katarzyna Hrynszyn

Certyfikowany Instruktor https://www.zukunft-huber.de/                                                           
Wykształcenie – studia magisterskie ukończone z wyróżnieniem na AWF w Katowicach.
Od początku szkoliła się i zdobywała doświadczenie w zakresie fizjoterapii niemowląt i dzieci, która jest dla niej nie tylko pracą, ale i pasją.
W 2006 roku w Krakowie zdobyła kwalifikacje do terapii NDT – Bobath,
W 2010 roku w Monachium uzyskała kwalifikacje do terapii Vojty.
Ukończone m.in. kursy: kinesiology taping, SI – I stopień, anatomia palpacyjna.
W 2012 roku uczestniczyła w kursie: Trójwymiarowa manualna terapia stóp wg Zukunft – Huber i od tej pory wykorzystuje ten rodzaj pracy z małymi pacjentami. 
Od 2016 roku asystowała Pani Barbarze Zukunft – Huber na kursach tej metody. W 2018 roku zdobyła uprawnienia do samodzielnego prowadzenia tych szkoleń w Polsce.
Obecnie w dalszym ciągu poszerza swoją wiedzę i doskonali swoje  umiejętności m.in. uczestnicząc w  szkoleniach  z zakresu fizjoterapii dziecięcej. Doświadczenie na stronie: https://www.goldenline.pl/katarzyna-todor/
Informujemy, iż Medical Moment posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych o nr ewidencyjnym 2.10/00045/2016. Wpis ten daje możliwość skorzystania ze szkoleń finansowanych przez Urząd Pracy osobom z każdego województwa w Polsce ze statusem osoby bezrobotnej!
x

Odwiedź nas